"Gliwickie
Metamorfozy"
- Stowarzyszenie
na Rzecz Dziedzictwa Kulturowego Gliwic
|
|
Finał Tall Ship Races
2013 - reportaż
Gliwiczanie uczestniczyli
opracowanie i zdjęcia: Ewa Hordyniak |
|
|
|
|
www.gliwiczanie.pl
|
|
|
|
|
|
Tegoroczny urlop podporządkowałam
wielkiej imprezie , która miała ponownie po 5 latach
odbyć się w Szczecinie - finały Tall Ship Races.
Korzystnie się złożyło, że imprezę zapowiedziano na
3-6 sierpnia, a ja urlopuję się zawsze w sierpniu.
Ponadto w zachodniopomoskiem nie byłam nigdy - można
pozwiedzać przy okazji. |
|
|
Impreza zapowiadała się hucznie -
najbardziej martwił mnie dojazd do miasta i kwestia
parkowania - mieszkałam ok 60 km od Szczecina, a z
powodów różnych zawirowań byłam sama. Na szczęście z
samochodem. Na dzień "0" wybrałam sobotę, 3-go. Wtedy
było uroczyste otwarcie, najwięcej imprez, zapowiedziano
udostępnienie żaglowców klasy A do zwiedzania.
Wiedziałam że centrum miasta będzie zamknięte dla ruchu,
epicentrum imprez to Wały Chrobrego z nabrzeżem i cała
Łasztownia. Zaplanowałam dzień chytrze, i po pobudce o
5:30 już o 7 rano zajechałam do Szczecina. Tak jak
przewidziałam o tej porze miasto spało, wszędzie było
pusto i bez najmniejszego problemu auto zostawiłam na
parkingu pod dworcem PKP - jakieś 500 m od Wałów
Chrobrego... Pierwsze kroki skierowałam na most trasy
Zamkowej - z widokiem na nabrzeże Wałów Chrobrego. Na
moście spotkałam pięciu pasjonatów z aparatami
fotograficznymi :).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Najwyraźniej pogodę zamówili organizatorzy - zapowiadała
się przepiękna.
Już o ósmej rano pojawiły się holowniki ciągnące piękny
duży żaglowiec - rosyjską fregatę "MIR". |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"MIR" jest siostrzaną jednostką do naszego "Daru
Młodzieży" . Mir został zbudowany w 1987 w gdańskiej
stoczni (wówczas: Stocznia Gdańska im. Lenina) w serii
sześciu bliźniaczych żaglowców (Dar Młodzieży 1982,
Drużba 1987, Chersonez i Pałłada 1989, Nadieżda 1993).
Autorem projektu był inż. Zygmunt Choreń. Pięć takich
żaglowców nabył ówczesny Związek Radziecki. Młodsza o
sześć lat od „Daru Młodzieży” fregata „Mir” jest
pierwszą jednostką z tej serii. Powszechnie uważana jest
ona za najszybszy szkolny żaglowiec na świecie.
Ale nie "MIR" w tym momencie podziwiałam, tylko
kapitanów tych malutkich holowników. "MIR" miał być
przycumowany nie do nabrzeża, tylko do burty "Daru
Młodzieży". Trzy malutkie holowniczki odstawiały jazdę
figurową na wodzie - poruszały się z taką precyzją i
delikatnością, że wszyscy patrzyliśmy jak urzeczeni.
Cały manewr trwał pół godziny, ale wykonany był z
chirurgiczną precyzją.
Zeszłam z mostu na nabrzeże, aby się obu fregatom
dokładniej przyjrzeć. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na "Darze" od rana trwało zamieszanie - na jego
pokładzie po południu prezydent Komorowski miał ogłosić
uroczyste otwarcie finału. Obok stał inny piękny
żaglowiec. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jest to Statsraad Lehmkuhl. Jest on trójmasztowym
barkiem i żaglowcem szkoleniowym, należącym do fundacji
Statsraad Lehmkuhl z Bergen, Norwegia. Służy do różnych
celów, w tym jako okręt szkolny dla Marynarki Wojennej
Królestwa Norwegii. Został zbudowany w 1914 roku jako
okręt szkolny dla niemieckiej marynarki handlowej pod
nazwą Grossherzog Friedrich August.
Dalej luka i kolejna wielka jednostka - tym razem Cisne
Branco. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cisne Branco jest żaglowcem brazylijskiej marynarki
wojennej stacjonującym w Rio de Janeiro w Brazylii,
pływającym po całym świecie.
Cisne Branco ("Biały Łabędź") jest w fregatą zbudowaną w
Amsterdamie przez stocznię Damen. Został ochrzczony w
dniu 4 sierpnia 1999 r., a do eksploatacji oddany jako
brazylijski statek marynarki wojennej w dniu 9 marca
2000 roku. |
|
|
|
|
|
Mijał czas, na nabrzeżu pojawiało się coraz więcej
ludzi, a na wodzie coraz więcej jednostek. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nagle zza łuku rzeki pojawił się on - gigant, którego
strasznie chciałam obejrzeć - Kruzenshtern. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kruzenshtern to czteromasztowy bark, jeden z
największych (obok Siedowa i Royal Clippera) żaglowców i
ostatnich windjammerów. Żaglowiec został zbudowany w
1926 w stoczni J. C. Tecklenborg w Wesermünde dla
Ferdynanda Laeisza. Pływał pod nazwą Padua (Padwa) jako
żaglowiec towarowy, przywożąc do Europy saletrę z Chile.
W roku 1946 został przekazany ZSRR jako odszkodowanie po
II wojnie światowej. Obecnie pływa jako statek szkolny
rybołówstwa. Jego ogrom zapiera dech - skierował się do
nabrzeża Łasztowni - przy Wałach nie zmieściłby się.
Skrzętnie odnotowałam w pamięci miejsce jego cumowania,
bo przysięgłam sobie obejrzenie go z bliska. Dookoła
gęstniał tłum ludzi, dochodziła dziesiąta i dziwiło mnie
nieregularne rozproszenie tłumu - wzdłuż nabrzeża było
luźno, a ja stałam w koszmarnym ścisku. Po chwili do
mnie dotarło - stoję przy ostatnim wolnym miejscu i tu
właśnie ma zacumować meksykański Cuauhtémoc, a ten tłum
wokół mnie czeka właśnie na niego. No to poczekam z
nimi...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jest niesłychanie popularny - mają taki zwyczaj, że
wpływając do obcego portu załoga stoi na rejach witając
mieszkańców. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cuauhtémoc – żaglowiec szkolny Marynarki Wojennej
Republiki Meksyku. Kilka krajów Ameryki Łacińskiej ma
swoje żaglowce szkolące młodzież studiującą w
tamtejszych uczelniach morskich. Przedstawicielem tego
rejonu świata jest właśni ten meksykański trzymasztowy
bark. W języku Indian zamieszkujących obszary Meksyku
cuauhtemoc to spadający orzeł. Takie imię nosił ostatni
władca Azteków, który wsławił się w walkach z hiszpańską
konkwistą. To jego przedstawia piękny galion na dziobie
żaglowca. „Cuauhtemoc” stacjonuje w Vera Cruz na
wschodnim wybrzeżu Meksyku albo w Acapulco na Pacyfiku.
Żaglowiec został zbudowany w stoczni Celaya w Bilbao w
Hiszpanii.
Z dużym zdziwieniem stwierdziłam że załoga jest
koedukacyjna - zarówno wśród załogi jak i oficerów są
kobiety. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nagle usłyszałam głośną, egzotyczną muzykę. To nadpływał
Shabab Oman. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Shabab Oman (z arab. Młodzież Omanu) – okręt szkolny
omańskiej marynarki wojennej, drewniana trzymasztowa
barkentyna o powierzchni ożaglowania 1020 m², port
macierzysty Maskat. Obecnie największy, drewniany statek
w ciągłej eksploatacji na świecie. Żaglowiec zbudowany,
jako trzymasztowy szkuner topslowy w Szkocji w stoczni
Herd and Mackenzie w Buckie. W 1977 roku żaglowiec
odsprzedano sułtanowi Omanu został wtedy przemianowany
na Youth of Oman i oddany w kompetencje Omańskiemu
Ministerstwu Młodzieży. |
|
|
|
|
|
Na nabrzeżu Wałów Chrobrego tłum zgęstniał tak, że
robienie zdjęć stało się niemożliwe. Pogoda okazała się
za dobra - temperatura przekroczyła 30 stopni i rosła
nadal. W dzikim tłumie i tropikalnym upale ludzie mdleli
stadami - karetki na sygnale ledwo się wyrabiały. Żeby
nie zapewnić sobie porażenia słonecznego nabyłam
gustowną czapeczkę na łeb i udałam się na przystań łodzi
i wodolotów. Okazało się że uruchomiono promy na
Łasztownię pływające co godzinę - za całe 10 złotych
polskich mogłam popatrzeć na żaglowce od strony wody -
nie zasłonięte ludzką ciżbą. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naprzeciw naszej łodzi turystycznej pojawił się nagle na
kursie kolizyjnym żaglowiec - jest to ORP Iskra.
Oczywiście wyminęliśmy się bez problemu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ORP Iskra to trzymasztowa barkentyna projektu B79/II,
będąca okrętem szkoleniowym Polskiej Marynarki Wojennej.
Żaglowiec został wprowadzony do służby w 1982 roku. ORP
Iskra to pierwszy polski okręt, który opłynął dookoła
kulę ziemską pod banderą Marynarki Wojennej.
Za chwilę nadpłynęła kolejna jednostka. To Morgenster. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Pod nazwą "Vrouwe Maria" bryg został oddany do użytku w
1919 roku do połowu ryb na Morzu Północnym. W 1928
został wyposażony w silnik. W 1959 roku zmieniono jego
nazwę na Morgenster. Później statek służył do
rybołówstwa sportowego i jako statek radiowy Radio Del
Mare. W 1993 roku Harry Muter kupił statek i
przekształcił go w żaglowiec szkoleniowy. |
|
|
|
|
|