|
|
|
|
Tym razem nie wybrałam się na wyjazdową
majówkę, ale pojechałam na służbową delegację do
Akwizgranu, czyli Aachen. Kolega namówił mnie na
wyjazd samochodem, co okazało się średnim
pomysłem.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nie da się ukryć, że siedem (!) godzin w zepsutym
aucie na poboczu niemieckiej autostrady, 700 km od
domu i 350 od celu nie było moim ulubionym sposobem
spędzania czasu..... Dogadanie się z
ubezpieczycielem, pomimo wykupionego najbogatszego
pakietu assistance wymagało świętej cierpliwości i
nerwów ze stali.... W środku nocy wylądowaliśmy w
nieznanym mi miasteczku, w całodobowym Burger Kingu
pełnym Turków, w oczekiwaniu na przewóz do
następnego miejsca postoju....
Generalnie w docelowym Aachen znaleźliśmy się z
17-to godzinnym opóźnieniem.... |
|
|
|
|
|
Po półtoragodzinnym śnie, wykończeni, trafiliśmy na
nasze służbowe spotkanie, gdzie na szczęście wszystko
poszło po naszej myśli :). |
|
|
Następny dzień miałam na zwiedzanie Aachen, a kolega
pojechał pilnować naprawy auta. |
|
|
|
|
|
Akwizgran - Zbudowany za czasów rzymskich (I wiek n.e.)
pod nazwą Aquae Grani lub Aquisgranum (od Granusa,
celtyckiego bożka uzdrowień) jako miejscowość
uzdrowiskowa z ciepłymi źródłami siarkowymi (do 74 °C).
Pepin Mały cenił lecznicze właściwości term Granusa w
Aachen, tam też na miejscu rzymskiej świątyni zbudował
kaplicę, a także rezydencję (palatium). Właśnie od niego
pochodzi pierwsza wzmianka o Akwizgranie w roku 765. Syn
i następca Pepina, Karol Wielki, władca imperium
Karolingów, wybrał Akwizgran za swoją siedzibę. W roku
790 w Aachen powstał pałac karoliński, oparty na wzorach
klasycznych, ze słynną, zachowaną do dziś oktagonalną
kaplicą (w ramach katedry). Budową kaplicy zajął się
mistrz Odo z Metzu. W kaplicy Karol Wielki zgromadził
wiele cennych chrześcijańskich relikwii.
W roku 962 Otton I koronował się w katedrze
akwizgrańskiej, od tego czasu aż do roku 1531 koronowało
się tam 31 królów niemieckich. |
|
|
W XVI wieku, w wyniku wojen religijnych, miasto
zaczęło podupadać – miejsce koronacji królów
przeniesiono do Frankfurtu nad Menem; do dalszego
pogłębienia kryzysu przyczynił się pożar 2 maja
1656; wówczas prawie całe miasto spłonęło.
|
|
|
|
|
|
Katedra w Akwizgranie (niem. Aachener Münster lub
Kaiserdom) – kościół katedralny pod wezwaniem św. Marii
w Akwizgranie w zachodnich Niemczech. Katedra składa się
z trzech części, z których najstarszą jest dawna kaplica
pałacowa Karola Wielkiego (Pfalzkapelle) – jeden z
nielicznych zabytków sztuki karolińskiej zachowanych do
naszych czasów. Następnie, w dobie wczesnego romanizmu
rozbudowano westwerk, natomiast w XIV w. gotyckie
prezbiterium ukończone w następnym stuleciu, które jest
miejscem spoczynku Karola Wielkiego. Prezbiterium pełni
funkcję wielkiego sanktuarium mieszczącego cztery
najwyższej wagi relikwie Marii, Jezusa oraz Jana
Chrzciciela, które pochowane są w późnoromańskim
relikwiarzu Marii. Świątynia była jednym z
najważniejszych ośrodków pielgrzymkowych w Europie,
dawną tradycja wystawienia co siedem lat relikwii jest
kontynuowana do dnia dzisiejszego. |
|
|
Katedra w Akwizgranie w której pochowani są Karol Wielki
i Otton III została wpisana na listę światowego
dziedzictwa kulturalnego i przyrodniczego UNESCO.
|
|
|
Niestety trafiłam na remont elewacji, więc duża część
katedry ukryta była pod rusztowaniami. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Powyżej widoczny jest relikwiarz Najświętszej Marii
Panny wykonany około 1215-20 dla umieszczonych w 1239
roku najwyższej rangi czterech relikwii (Wielkie
Relikwie Akwizgrańskie) które uczyniły Akwizgran jednym
z największych ośrodków pielgrzymkowych w zachodniej
Europie.
Są to:
- suknia Najświętszej Marii Panny;
- pieluszki Dzieciątka Jezus;
- perizonium (opaska biodrowa)którym owinięto biodra
ukrzyżowanego Jezusa;
- chusta którą owinięto ściętą głowę Jana Chrzciciela.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A na powyższym zdjęciu widać złotą ambonę -
Ambona została zbudowana w latach 1002-1014 na
życzenie Henryka II, co poświadcza inskrypcja na dolnej
bordiurze, której treść brzmi następująco: „Dążąc do
wiecznej chwały, ofiaruje Tobie, Najświętsza Dziewico,
pobożny król Henryk, wraz z kosztownościami, to dzieło
świętej ambony, błyszczące złotem i drogimi kamieniami,
abyś mu swą modlitwą wyprosiła najwyższą łaskę”. Ambona
należy do najważniejszych dzieł z czasów ottońskich. Po
dzień dzisiejszy jest wykorzystywana w wyjątkowe święta
do użytku liturgicznego.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Do najcenniejszych dzieł związanych z zachodnią częścią
świątyni należą odlane w miejscowej odlewni około roku
800 brązowe drzwi, zwanymi także Wilczymi Wrotami. Jest
to pierwsze od upadku imperium rzymskiego dzieło tego
typu. Zgodnie z tendencjami renesansu karolińskiego
forma i dekoracja drzwi nawiązuje do form antycznych.
Połacie podwoi zostało podzielone na cztery kwatery o
gładkiej powierzchni obramionej bordiurą ze
zwielokrotnionym motywem stylizowanego liścia
palmetowego i kimationu jońskiego. Dwie koliste, wypukłe
antaby mają formę stylizowanej głowy lwa. Ciężar drzwi
wynosi ponad cztery tony.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Katedra istotnie robi wrażenie, wstęp wolny a prawo do
fotografowania kosztuje całe jedno euro :). |
|
|
|
|
|
Jeszcze warto zajrzeć do skarbca katedralnego. Tu już
wstęp płatny, ale zdjęcia można robić. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skarbiec Katedralny zawiera najbardziej znane w Europie
skarby kościelne - unikatową kolekcję drogocennych dzieł
sztuki ukazujących historię Katedry: sztukę sakralną z
czasów Karolingów, Ottona, gotyku i późniejszą. |
|
|
|
|
|
Najpierw sala relikwiarzy: |
|
|
Popiersie Karola Wielkiego - wykonane
prawdopodobnie w Aachen około 1349 roku. popiersie nie
jest wiernym odtworzeniem wyglądu Karola Wielkiego, lecz
przedstawia wyidealizowane wyobrażenie króla. Wewnątrz
popiersia przechowywana jest, ułożona anatomicznie
czaszka Karola Wielkiego. Jako że Karol Wielki był
kanonizowany przez antypapieża Paschialisa w dniu 8
stycznia 1166, jego szczątki są relikwiami. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trójwieżowy relikwiarz Karola -
zbudowany w stylu gotyckim zawierający kość udową króla
widoczną za trzema kryształowymi szybkami. Relikwiarz
opiera się na ośmiu kolumnach, a powyżej pojemnika z
kością widoczne są trzy postaci - Karol trzymający model
swojej katedry, św. Maria z Dzieciątkiem i św. Katarzyna
- osobista patronka Karola IV - fundatora tego
relikwiarza. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Za kryształową szybką widoczna jest kość prawego
przedramienia Karola Wielkiego - dlatego relikwiarz ma
kształt ręki. Kość zawinięta jest w dokument
potwierdzający, iż została ona przeniesiona z grobowca
Karola do relikwiarza 12 października 1481 roku.
Relikwiarz ufundowany przez króla francuskiego Ludwika
Xi, a wykonany ze srebra przez złotników w Lyonie. |
|
|
|
|
|
Opuściłam tę sale z tzw. mieszanymi uczuciami - wyroby
piękne, zdobne, oryginalne, ale pomysł dziabania trupów
na kawałki i pokazywania gawiedzi wzbudza moją głęboką
niechęć..... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Krzyż króla Lothara - najcenniejszy
eksponat średniowiecznej sztuki jubilerskiej, krzyż
pochodzi z końca X wieku, a jego podstawa z XIV w. Nadal
używany - niesiony na czele procesji. Główna część
krzyża wykonana jest z drewna dębowego, pokrytego
blachami ze złota i srebra, bogato zdobiony kamieniami
szlachetnymi i perłami. Prawdopodobnym fundatorem krzyża
był Otto III (993-1002). A czemu krzyż nosi nazwę
Lothara? - Otóż w dolnej części krzyża znajduje się duży
kryształ z wyrzeźbioną głową męską i inskrypcją po
łacinie głoszącą: "Chryste pomóż królowi Lotharowi" - co
sugeruje że na wizerunku jest król Lothar (855-869). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ołtarz Męki Pańskiej - tryptyk
namalowany przez nieznanego autora z Kolonii około lat
1515-1520. Pierwotnie wykonany dla kościoła Karmelitów w
Kolonii, przeniesiony do Aachen w 1872 r. Ołtarz
przedstawia dziewięć epizodów Męki Pańskiej - od lewej
do prawej. Najważniejsza, środkowa część tryptyku jest
wizualnie podzielona na pół krzyżem z wiszącym
Chrystusem. Lewa strona jest stroną "dobrą" - z krzyżem
z wiszącym dobrym złoczyńcą, którego dusza jest
zabierana przez anioły. Również po tej stronie widać
donatora - klęczącego przeora Karmelitów ubranego w
czarno-biały habit. Prawa strona to strona zła - z
wiszącym na krzyżu złym złodziejem, którego duszę
zabierają demony. Ponadto widać siedzącego na koniu
łysego mężczyznę, na którego szacie przedstawione są
diabelskie twarze. Malarz miał niezłą wiedzą o
rzeczywistości - na malowidle można znaleźć bardzo
ciekawe postaci - np. na lewych "odrzwiach" widoczne
jest dziecko z ewidentnym zespołem Downa, na panelu
centralnym widać osobę noszącą maskę na ustach - takie
maski byli zobowiązani nosić chorzy na syfilis. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W podpisie tego artefaktu jest napisane "clasp" -
zamknięcie, zapięcie, obejma. Nie wiem do czego to
służyło, ale pierwotnie był to talerz wykonany ze srebra
i emalii ok 1180 roku. W 1870 przerobiono go dodając
cztery części z Ewangelistami. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zwieńczenie laski Kantora (szefa chóru)
- sześciokątna głowica ozdobiona postaciami m.in. Karola
Wielkiego i Marii pochodzi z ok. 1420 roku, zwieńczenie
- orzeł wykonany został ok. 1470 roku. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monstrancje - pochodzące z ok. 1520
roku, podarowane kościołowi przez Karola V z okazji jego
koronacji. Kielich mszalny, srebrny, pozłacany,
wytworzony przez jednego z najlepszych złotników z
Aachen - Hansa Reutlingena na początku XV wieku,
podarowany kościołowi przez jednego z kanoników. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Złota księga - okładka na Karoliński
śpiewnik kościelny, wykonana ok 1020 roku. Jest częścią
darów przekazanych przez cesarza Henryka II. Wykonana,
ze złota, kości słoniowej i kamieni jubilerskich. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Korona Małgorzaty księżnej Yorku,
wykonana z pozłacanego srebra ok 1461 roku. Małgorzata
nosiła ją w czasie swego ślubu z Karolem Łysym w 1468
roku. Małgorzata sprezentowała tę koronę kościołowi
podczas swej wizyty w Aachen w 1475 roku. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jedna sala jest przeznaczona na kapy, między innymi jest
tam Kapa Leonis - noszona przez papieża Leona III.
Ciężkie, haftowane czystym złotem na bazie grubego
materiału z lnu, z naszytymi ornamentami jedwabnymi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Madonna z ofiarodawcą - wykonana z częściowo złoconego
srebra. Prawdopodobnie pochodzi z obszaru Dolnego Renu.
Na podstawie szczególnych cech rzeźby datowana na XIV
wiek. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Madonna na tronie - drewniana rzeźba pochodząca z XIV
wieku. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Relikwiarz Feliksa - drewno pokryte złotem, z perłami,
emalią i kamieniami - wykonana ok XI wieku, wg opisu
zawierała relikwie świętego Feliksa i innych świętych. |
|
|
Nie dam rady opisać tu wszystkich skarbów
przechowywanych w katedralnym skarbcu w Aachen -
serdecznie polecam wizytę, bo jest na co popatrzeć :) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|