|
|
Północne Włochy 2018
DZIEŃ DRUGI
opracowanie i zdjęcia: Ewa Hordyniak |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Drugi dzień zaczęłam od oblecenia hotelu i okolicy,
żeby się zorientować gdzie jestem. Hotel stał w
szczerym polu (za płotem rolnik zaiwaniał po świeżo
zaoranym polu.) Jakaś stacja benzynowa i magazyny.
Jak w takim miejscu utrzymuje się hotel - nie mam
pojęcia.
Następnie udałam się na śniadanie, które wywołało w nas zdziwienie,
konsternację a na końcu ataki śmiechu.....
Po jednym croissancie na łeb, 10 plasterków szynki i
10 plasterków sera na 10 osób...... Najlepsze było
obserwowanie reakcji kolejnych uczestników wycieczki
wchodzących na salę.... Popłakaliśmy się ze śmiechu,
bo w sumie co innego mogliśmy zrobić? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na szczęście w tym miejscu mieliśmy tylko jeden nocleg,
bo aż takiej diety odchudzającej nie przewidywaliśmy.
Dlatego pakujemy wszystkie manele i ładujemy się do
autokaru. Dzisiaj Mediolan - zaczynamy od cudownego
miejsca stojącego daleko na peryferiach Mediolanu -
muzeum Alfa Romeo!!! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przybyliśmy równo z godziną otwarcia - dzięki temu mało
ludzi, a jest co oglądać!!!! Mieliśmy przewodniczkę,
która opowiadała o historii marki, samym muzeum i jego
eksponatach, ale przy takich widokach bardzo ciężko się
było skupić na słuchaniu!!!!
W Muzeum znajdują się najważniejsze egzemplarze z
historycznej kolekcji Alfy Romeo, tworzonej od początków
lat sześćdziesiątych. Muzeum zostało otwarte w 1976 roku
i można je było zwiedzać po wcześniejszym dokonaniu
rezerwacji. Po zakończeniu produkcji w Arese i związanej
z tym utracie kierowniczej funkcji Centrum, w 2009 roku
Muzeum zostało zamknięte.
W ramach planu
globalnego rozwoju Alfy Romeo, Muzeum w Arese - miejsce
będące symbolem historii firmy - zostało wybrane, jako
centralny punkt dla wielkiego powrotu marki.
W 2013 roku poproszono architekta Benedetto Camerana o
wykonanie nowego projektu łączącego cele przewidziane w
planie z zachowaniem i ochroną zabytkowego budynku.
Prace ruszyły latem 2014 roku i w niecałe dwanaście
miesięcy udało się zakończyć remont całego kompleksu
wykonany przez FCA Partecipazioni.
Nowy projekt
architektoniczny zmienia funkcje głównego budynku,
dostosowując go do nowych działalności i ułatwiając
zwiedzanie. Kluczowym elementem projektu jest czerwona
konstrukcja przebiegająca przez cały kompleks: od
zadaszenia nad wejściem dla zwiedzających, przez hall,
aż po początek trasy zwiedzania, gdzie dominują
nowoczesne schody ruchome. Ten ostatni element
architektoniczny, dobrze widoczny z autostrady i
wyróżniający się kolorem „czerwony Alfa" jest symbolem
odrodzenia Muzeum: nowoczesnym znakiem, harmonijnie
wbudowanym w architekturę lat 70., który odzwierciedla
połączenie między historią a współczesnością.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wzdłuż trasy zwiedzania
można podziwiać 69 modeli marki, które miały największy
wpływ nie tylko na rozwój marki, ale również na historię
motoryzacji. Począwszy od pierwszego modelu A.L.F.A., 24
HP, po legendarnych zwycięzców rajdu Mille Miglia,
takich jak model 6C 1750 Gran Sport prowadzony przez
Tazio Nuvolariego, od 8C z lekkimi nadwoziami Touring po
„Alfettę" 159, która wygrała Mistrzostwa Świata Formuły
1 w 1951 roku, prowadzona przez Juana Manuela Fangio; od
Giulietty, kultowego samochodu lat 50., po model 33 TT
12.
Kwintesencja marki jest ujęta w trzech elementach: Oś
czasu, która odzwierciedla ciągłość produkcji, Piękno,
które łączy styl i design, Prędkość, będącą syntezą
technologii i lekkości. Każdemu elementowi odpowiada
jedno piętro w Muzeum.
Oś czasu zajmuje całe
pierwsze piętro, prezentując 19 najbardziej znaczących
samochodów w rozwoju marki, a każdemu towarzyszy
multimedialny panel informatyczny. Wystawę uzupełnia
„interaktywna pamięć", czyli stanowisko smart-tech, z
którego zwiedzający mogą wejść do interaktywnego
systemu, gdzie można uzyskać więcej informacji na temat
historii modeli. Instalacja zatytułowana „Quelli
dell'Alfa Romeo" (Twórcy Alfy Romeo) opowiada o
powstaniu legendy, przez ponad 100 lat, dzięki pracy
tysięcy ludzi, którzy przyczynili się do wzrostu firmy:
od robotników po mechaników, od testujących samochody po
projektantów, od inżynierów po pracowników biurowych.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Druga część trasy przebiega pod hasłem Piękno i zajmuje
cały parter, oferując różne strefy tematyczne.
Kompozycja charakteryzuje się dynamicznymi i płynnymi
liniami, przywołującymi na myśl słynne włoskie firmy
karoseryjne: od „I maestri dello stile" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
trzecia część zajmująca cały poziom „-1" jest
dedykowana Prędkości. To najbardziej emocjonująca
strefa, gdzie miłośnicy marki mogą podziwiać bohaterów
wielkich zwycięstw spod znaku Alfy Romeo: od „Nasce la
leggenda" (Narodziny legendy), niesamowity projekt
multimedialny łączący gwiazdy imponujących rajdów i
wyścigów w okresie międzywojennym, aż po debiut w
wyścigach F1, i „Projekt 33" oraz „Le corse nel DNA"
(Wyścigi zapisane w DNA).
Następnie zwiedzający wchodzą do „Tempio delle vittorie"
(Świątynia zwycięstw), pomieszczenia, w którym
różnorodność obrazów, dźwięków i filmów opowiada o 10
największych zwycięstwach w historii Alfy Romeo. Podróż
po krainie mitu kończy się olśniewającym i ludycznym
finałem: „bolle emozionali" (emocjonujące bąbelki),
gdzie, poprzez filmy w wirtualnej rzeczywistości 360°
możemy poznawać świat Alfa Romeo, a w zaciemnionym
pokoju, zwiedzając, usiadłszy siedząc wygodnie na
interaktywnym fotelu, może obejrzeć filmy w 4D
poświęcone legendarnym sukcesom Alfy. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|Naprawdę ciężko było wyjść z tych sal..... Najchętniej
zostalibyśmy schowani po kątach, aby móc podziwiać
piękno techniki... Alfa Romeo zawsze słynęły ze
wspanialej stylistyki i okropnej zawodności.... Jeremy
Clarkson stwierdził kiedyś, że właściciele Alf spędzają
więcej czasu na lawecie niż na drodze....
A jeszcze został do obejrzenia salon, w którym
posiadacze odpowiedniej ilości gotówki mogą od ręki
nabyć któryś z najnowszych modeli. Kolega Sławek się
nawet przymierzał, ale nie wiem czemu w końcu
zrezygnował..... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wreszcie przewodniczce i pilotowi udało się nas wygonić
z tych fascynujących sal - jedziemy do Mediolanu,
zwiedzać zamek znanej nam rodziny Sforzów oraz katedrę.
A przy okazji przepiękną galerię Wiktora Emmanuela II. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zamek Castello Sforzesco położony jest w centrum
Mediolanu, na północny zachód od Piazza il Duomo. Wieża
bramna od strony południowo-wschodniej, najwyższa w
całym złożeniu ulokowana jest od strony via Dante,
prowadzącej do zamku od strony placu katedralnego,
Piazza il Duomo. Na przedpolu bramy, na jej osi znajduje
się współczesna fontanna. Oś głównego najazdu jest
podkreślona przez szeroką Largo Cairoli aż do
nieodległego Piazza Cairoli i dalej przez via Dante.
Siedziba książęca rodu Sforzów. Wielokrotnie
rozbudowywany i przebudowywany; 1893-1906
zrekonstruowany, w latach 1954-1956 odrestaurowany po
zniszczeniach wojennych i przystosowany do nowoczesnej
ekspozycji muzealnej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wychodzimy z zamku i główną aleją zamienioną w deptak
zdążamy na plac katedralny. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ale zanim zaczniemy podziwiać katedrę idziemy do Galerii
Wiktora Emanuela.
Galeria Wiktora Emanuela II to jedno z najstarszych i
najsłynniejszych centrów handlowych nie tylko w Europie,
ale również na świecie. Galeria w Mediolanie swoją
charakterystyczną nazwę zawdzięcza pierwszemu królowi
Zjednoczonych Włoch, Wiktorowi Emanuelowi II, który
wywodził się z dynastii sabaudzkiej. Galeria Wiktora
Emanuela II została zaprojektowana w 1861 roku. Budowa
Galerii Wiktora Emanuela II trwała dwanaście lat – od
1865 do 1877 roku – a nad jej przebiegiem czuwał włoski
architekt Giuseppe Mengoni.
To, co jednak najbardziej charakteryzuje Galerię Wiktora
Emanuela II, to liczne sklepy. Centrum handlowe Wiktora
Emanuela II wyróżnia się jednak wśród wielu innych
galerii większą liczbą sklepów z artykułami luksusowymi,
w tym z ekskluzywną biżuterią czy modą haute couture.
Ponadto w Galerii Wiktora Emanuela II znajdują się
księgarnie i galerie sztuki, w których można nabyć
obraz. Galleria Vittorio Emanuele II znalazła się na
ustach mieszkańców Mediolanu w 2012 roku, a to za sprawą
konfliktu władz miasta z siecią popularnych restauracji
McDonald's. Restauracji McDonald's, która znajdowała się
w Galerii Wiktora Emanuela II, nie przedłużono bowiem
umowy na wynajem lokalu, a na jej miejscu stanął butik
Prady. W odpowiedzi sieć McDonald's pozwała władze
Mediolanu do sądu, domagając się 24 mln euro
odszkodowania. Ostatecznie doszło do ugody, w wyniku
której mediolańscy urzędnicy zaoferowali sieci
McDonald's atrakcyjny lokal w pobliżu Galerii Wiktora
Emanuela II. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grupa udaje się następnie pod La Scalę i do trójkąta
mody - my z Krzysiem urywamy sie na kawę, bo gwałtowny
spadek poziomu kofeiny w mojej krwi dawał sie już we
znaki, a Mediolan znam, la Scala poza sławą jest
niepozorna, moda mnie nie rusza, wole kawę.... Potem
oblatujemy katedrę dookoła i szykujemy się do grupowego
wejścia do wewnątrz. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Katedra w Mediolanie - gotycka marmurowa katedra, jedna
z najbardziej znanych budowli we Włoszech i w Europie.
Należy do największych kościołów na świecie (długość –
157 m, szerokość – 93 m[1]). Również witraże w chórze
katedry, należą do największych na świecie.
Dach katedry, ozdobiony 135[1] sterczynami, rzeźbami i gargulcami,
dostępny jest dla turystów (schody lub winda). Widać z
niego panoramę miasta, a przy dobrej widoczności Alpy.
Brązowe drzwi wejściowe ozdobione są płaskorzeźbami
przedstawiającymi sceny z życia Maryi, św. Ambrożego i
dziejów miasta. W górnych rzeźbieniach (maswerkach)
okien apsydy dopatrzeć się można herbu Viscontich – węża
połykającego człowieka. Na skrzyżowaniu nawy głównej i
transeptu znajduje się wieżyczka, zwieńczona widoczną z
daleka, złoconą figurą Madonny. Mieszkańcy Mediolanu
nazywają ją La Madonnina i wspominają w nieoficjalnym
hymnie miasta „O mia bela Madunina...”. W posadzce
katedry znajduje się mosiężna linia obrazująca południk
przechodzący przez Mediolan. W korelacji z umieszczonym
w sklepieniu niewielkim otworem, przez który światło
słoneczne pada na tę linię, można określić najwyższe
położenie słońca – południe. Skarbiec położony poniżej
ołtarza głównego zawiera wiele średniowiecznych wyrobów
ze złota i srebra.
Często przytacza się słowa Marka Twaina zachwyconego mediolańską
katedrą. Mało kto jednak wie, że inny znany pisarz Oskar
Wilde miał na temat Duomo zupełnie odmienne zdanie. Po
swojej wizycie we Włoszech w 1875 roku określił
świątynię jako “obrzydliwą porażkę”.
Wysoko nad prezbiterium możemy dostrzec czerwoną lampkę zapaloną w
rzeźbionym krzyżu. Oznacza ona miejsce przechowywania
najważniejszej relikwii katedry - gwoździa z krzyża
Chrystusa. Relikwia jest ściągana z góry podczas
uroczystej mszy 14 września każdego roku. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ta złota rzeźba to replika 4-mertowej statuy zdobiącej
dach katedry. Jest ona umieszczona w takim miejscu, że z
placu katedralnego jej zupełnie nie widać, trzeba wejść
w boczną uliczkę i przyjrzeć się katedrze - można wtedy
ją zobaczyć.
Po wyjściu z katedry mamy czas dla siebie- łazimy po
bocznych uliczkach oglądając budynki, sklepy, lodziarnie
i ludzi.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Następnie baaardzo zadowoleni z tak interesującego dnia
jedziemy do naszego nowego hotelu w nadziei na jakiś
sensowny posiłek....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okazało sie na miejscu, że standard hotelu jest tak 5
klas niżej od poprzedniego, ale za to oferowane żarcie
jest 10 klas wyżej.... W zupełności nam to odpowiadało -
wprawdzie kabina prysznicowa o wymiarach 50x50 cm
wymagała zdolności ekwilibrystycznych, ale żarcie
wynagradzało wszystko, a w końcu nie przyjechaliśmy tam
mieszkać.... |
|
|
|
|
|