|
|
Północne Włochy 2018
DZIEŃ PIĄTY
opracowanie i zdjęcia: Ewa Hordyniak |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Na ten dzień mieliśmy zaplanowany wjazd
kolejką na szczyt Monte Baldo. Niestety pogoda nam
to uniemożliwiła - nie tylko niski pułap chmur
czynił taką wyprawę bezsensowną, to jeszcze okazało
się że z powodu silnego wiatru kolejka w ogóle nie
kursuje.... Na szczęście pilot znalazł nam zajęcia
zastępcze - wizyty w Weronie i Mantui. W Weronie już
raz byliśmy, ale co szkodzi sobie przypomnieć.
Załatwił również przewodniczki, które nam o tych
miejscach opowiedzą.
Zaczynamy od Werony - wszyscy kojarzą Romea i Julię,
ale ich sławetny balkon to tylko jedna z atrakcji
czekających nas w tym mieście.
Werona to miasto leżące w
północno-wschodniej części Włoch, znajdujące się na
liście światowego Dziedzictwa UNESCO. Przez wielu
uważana jest za najpiękniejsze włoskie miasto. To
także jedno z najbogatszych miast północnych
Włoch. Leży na zakolach rzeki Adygi u podnóża wzgórz
Świętego Piotra. Miasto zachwyca
wszystkich ogromną ilością pięknych zabytków,
pałaców, zamków, mostów i kościołów. Spacer jego
malowniczymi i wąskimi uliczkami – które w
większości wyłożone są marmurem – to idealne i
wymarzone miejsce szczególnie dla
zakochanych. Werona jest również jednym z
największych ośrodków sztuki na terenie Włoch. W
starożytnym amfiteatrze – który jest starszy niż
rzymskie Koloseum – odbywa się festiwal operowy. W
okresie letnim organizuje się tu także mnóstwo
koncertów i przedstawień teatralnych. Jednak to co
przyciąga ponad 3 miliony turystów rocznie to
miłosna historia kochanków Romea i Julii, według
sztuki Williama Szekspira - tyle przewodnik. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
To nie są roboty drogowe, tylko odsłonięte wykopalisko
rzymskich murów i bramy.
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
A jak już pisałam w poprzednim reportażu z Werony, ten
balkon to ściema - został on zbudowany grubo po historii
Romea i Julii (czyli szybkiego romansiku dwojga
nieletnich....). Inna sprawa, że zwaśnione rody
Capuletich i Motecchich istniały naprawdę.... |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
W mieście zachowało się wiele zabytków starożytnych. Do
najcenniejszych z nich należy: rzymska arena na 22
tysiące widzów, łuk triumfalny oraz Porta dei Leoni
(Brama Lwów). Katedra w Weronie
zbudowana została w XII w. i przebudowana w XV-XVI w.
Kościół S. Tosca e Teuteria z V w. (przebudowany w VIII
i XII w.) należy do najstarszych zabytków wczesnego
średniowiecza. Kościół San Zeno Maggiore z XII w. jest
przykładem architektury romańskiej. W jego wnętrzu
podziwiać można ołtarz Andrei Mantegni i obraz Tycjana.
Cennym zabytkiem Werony jest XIV-wieczny most Scaligerów
na Adydze.
Porta dei Borsari- budowla pochodzi z I
wieku p.n.e., dawniej pełniła rolę głównej bramy miasta,
prowadziła do Via Postumia. Brama wykonana jest z
białego wapienia, ma dwa łuki, a powyżej podwójny rząd
okien. Nazwa jej pochodzi od określenia bursarii,
które oznaczało rzymskich funkcjonariuszy pobierających
cło przy wwozie towarów do miasta. Na architrawie do
dziś widoczny jest napis z ówczesną nazwą miasta:
Colonia Augusta Verona. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
Chodzimy sobie po Weronie zygzakiem, bo o określonej
godzinie wejdziemy na arenę - główny zabytek Werony. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Ten facet w szlafmycy to Dante Alighieri - poprzednio
byliśmy na jego grobie.... |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
Zamek Castelvecchio - to jedna z najważniejszych budowli
w Weronie, jest równocześnie najwybitniejszym przykładem
architektury gotyckiej w mieście. Zamek wybudowany
został na polecenie Cangrande II z rodu Scaligerich, w 2
połowie XIV wieku i oprócz funkcji mieszkalnych miał też
pełnić rolę obronną. Położony jest nad rzeką Adige.
Dawniej otoczony był fosą, która aktualnie jest sucha.
Przez lata panowania rodów Scaligerów, Viscontich, a
potem dominacji weneckiej, napoleońskiej i austriackiej
zamek pełnił kolejno funkcję mieszkalną, magazynu broni,
szkoły wojskowej, a także koszar.Budowla odnowiona
zostaław latach 20 -tych i 60 - tych XX wieku. Od 1925
roku znajduje się tutaj muzeum miejskie. Warto je
odwiedzić i zobaczyć zbiory obrazów, biżuterii i wielu
innych przedmiotów. Wśród zbiorów Museo Civico di Verona
znajdują się dzieła malarstwa XIV-XVIII w., głównie
szkoły werońskiej, m.in. Stefana da Verona, Pisanella,
Giovanniego Belliniego, Tintoretta czy Tiepola. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
Wreszcie nadchodzi wyznaczona godzina i lecimy na
rzymską arenę.
Amfiteatr w Weronie, popularnie zwany Areną – starożytny
rzymski amfiteatr znajdujący się we włoskiej Weronie,
trzeci co do wielkości po Koloseum i amfiteatrze w
Kapui. Budowla została wzniesiona w I wieku n.e.
Początkowo leżała na zewnątrz murów miejskich, w obręb
których została włączona dopiero w III wieku. Na arenie
amfiteatru odbywały się walki gladiatorów oraz walki z
dzikimi zwierzętami. Szacuje się, że widownia mogła
pomieścić w starożytności do 30 tysięcy osób. Zewnętrzne
wymiary wzniesionej na planie elipsy budowli wynoszą
138,77×109,52 m, arena ma natomiast wymiary 73,68×44,43
m. Do wnętrza można było dostać się przez 64 oddzielne
wejścia. Struktura nośna wykonana została z betonu i
kamieni, natomiast zewnętrzną stronę murów wyłożono
cegłą i miejscowym różowawym wapieniem. Do czasów
współczesnych z amfiteatru zachowały się dwie
kondygnacje wyłożonych tym „werońskim” kamieniem arkad,
z 44 rzędami kamiennych siedzeń. Trzykondygnacyjny
pierścień muru zewnętrznego zawalił się podczas
trzęsienia ziemi w 1117 r. i do dziś zachował się
wyłącznie jego niewielki fragment, zwany „skrzydłem” .
Podobnie jak wiele innych budowli rzymskich, amfiteatr
był po upadku cesarstwa traktowany jako źródło budulca,
już w okresie renesansu podjęto jednak pierwsze starania
o zabezpieczenie i konserwację zabytku. W 1913 roku, dla
uczczenia setnej rocznicy urodzin Giuseppe Verdiego, w
amfiteatrze wystawiona została Aida. Odtąd aż do dziś
budowla pełni funkcję stałej sceny dla rozmaitych
koncertów. Współcześnie na widowni może zmieścić się 15
tysięcy osób.
No to lecimy. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
I tak właśnie wygląda totalne rozczarowanie.... Rzymska
arena obita blachą i plastikowymi krzesełkami. Ziemia w
którą wsiąkała krew gladiatorów zasłonięta nitowanymi
blachami, oryginalne miejsca siedzące tylko na szczycie
korony, huk młotków i wiertarek, bo sprawdzają
scenografie do przyszłych występów.... |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
Werona jako taka jest ślicznym miastem, historia wyłazi
z każdego zakątka, urokliwe zaułki pełne sa przeszłości
i wielkich nazwisk. Ale ta Arena nas okropnie
zniesmaczyła. Więc mocno rozczarowani ruszamy do Mantui. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Mantua to zabytkowe miasto w północnych Włoszech,
położone w zakolu rzeki Mincio (dopływ Padu). Jego
historia sięga czasów starożytnych, kiedy to znajdowała
się tu założona przez Etrusków osada. W III wieku p.n.e
miasto zostało przejęte przez Rzymian a po upadku
Cesarstwa dostało się pod panowanie Bizancjum. Pod
koniec V wieku Mantuą rządzili Longobardowie, którzy
zostali wyparci później przez Franków. Pod koniec XII
wieku zmieniony został bieg rzeki Mincio co spowodowało
utworzenie się czterech sztucznych zbiorników wodnych
(Lago Superiore, Lago di Mezzo i Lago Inferiore).
Poprawiło to w znacznym stopniu obronność miasta, co
przyczyniło się w znacznej mierze do jego dynamicznego
rozwoju. W okresie średniowiecza Mantua stanowiła
ośrodek niezależnego margrabstwa (a później księstwa)
rządzonego przez ród Gonzagów.
Najcenniejszym zabytkiem Mantuy jest znajdujący się
północno-wschodniej części starego miasta monumentalny
Pałac Książęcy (Palazzo Ducale). Swój obecny
kształt uzyskał on w XVI wieku, kiedy kiedy to luźno
dotąd rozrzucone budowle zostały połączone w jeden duży
kompleks zamkowy. Obecnie wewnątrz zajmującego około 34
tysiące m2 kompleksu pałacowego znajduje się blisko 500
różnego rodzaju komnat oraz 15 rozległych przestrzeni
otwartych (dziedzińców, uliczek czy placyków). W latach
1328-1707 pałac stanowił główną rezydencję mieszkalną
rodu Gonzagów.
Ale my zwiedzanie zaczynamy od domu Rigoletta....
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
Gdzie na dziedzińcu stoi osobiście sam Rigoletto.
A tak naprawdę to jest punkt informacji turystycznej, a
Rigoletto, to postać fikcyjna..... |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
Powyżej Katedra Świętego Piotra w Mantui (wł.:
Cattedrale di San Pietro lub krócej Duomo di Mantua) –
kościół rzymskokatolicki w Mantui (Lombardia, Włochy)
poświęcony świętemu Piotrowi Apostołowi. Katedra
zlokalizowana jest na starówce, przy placu Piazza
Sordello. Świątynia jest siedzibą diecezji Mantua.
Już w czasach średniowiecznych w tym samym miejscu
znajdował się inny kościół, który spłonął w roku 894. W
latach 1395-1401 katedra została odbudowana w stylu
romańskim.
Dzisiejsza barokowa fasada wykonana z marmuru z Carrary
pochodzi z roku 1756, jej autorem jest Nicola Baschiera.
Dzwonnica w stylu romańskim przypomina, iż większa część
katedry swego czasu wykonana była w tym stylu. W
dzwonnicy jest siedem dzwonów. Wnętrze świątyni
podzielone jest na pięć naw. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
Jak w wielu włoskich miastach, trudno jest w Mantui
cokolwiek zbudować, bo jak tylko budowlańcy wbiją w
ziemię łopatę, zaraz znajdują coś ciekawego. Jak te
rzymskie mozaiki.... |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
Idąc dalej dochodzimy do najczęściej odwiedzanego placu,
będącego jednocześnie symbolem miasta -
Piazza delle Erbe.
To tutaj znajdują sie
Palazzo del Podestà oraz
Torre dell' Orologio, czyli wieża zegarowa. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Tutaj znajduje sie również
Rotonda di San Lorenzo. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Generalnie, Mantua to kolejne historyczne miasto pełne
zaułków, pięknych zabytków i śladów dawnej wielkości. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
W dobie renesansu pracował w Mantui również słynny
architekt, humanista i teoretyk sztuki Leone Battista
Alberti (1404-72). Na zlecenie księcia Ludovica II
Gonzagi zaprojektował bazylikę Sant`Andrea, jedną z
ikonicznych budowli wczesnego renesansu (w jednej z
kaplic spoczywa ciało Mantegni). Znajduje się tu
relikwiarz z krwią Chrystusa i kościół zbudowano właśnie
dlatego, by mógł pomieścić rzesze czczących ją
pielgrzymów.
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
Z tego dnia mam najmniej informacji, bo nasz system
audio do którego byliśmy wszyscy podłączeni (żeby
przewodnik nie musiał się wydzierać) totalnie szwankował
- odbiornik co chwilę się wyłączał, głos zanikał -
zmęczona ciągłą walką z techniką skupiłam się na tym co
widzę, w końcu informacje o mieście można wyszukać w
internecie....
Udajemy się
spacerkiem do autobusu i w stronę hotelu. Trzeba się
spakować, bo jutro opuszczamy hotel i wyruszamy do
Austrii.
Jeszcze tylko informacja o wciąż powracającej nazwie
Lombardii, bo jej terenie się wciąż pętamy.
Lombardia – kraina historyczna i region administracyjny
w północnych Włoszech, między Szwajcarią na północy a
rzekami: Pad na południu, Ticino na zachodzie, Mincio na
wschodzie. Jej nazwa pochodzi od germańskiego plemienia
Longobardów, którzy w VI wieku podbili północne Włochy i
założyli swoje królestwo z ośrodkiem w lombardzkim
mieście Pawia – początkowo słowo „Lombardia” oznaczało
wszystkie części Italii pod panowaniem Longobardów,
następnie znaczenie słowa zostało zawężone do obszarów
wokół ich stolicy (zob. Romania). Od północy graniczy ze
Szwajcarią, od wschodu z regionami Trydent-Górna Adyga i
Wenecja Euganejska, od południa z Emilią-Romanią a od
zachodu z Piemontem.
Longobardowie, Langobardowie (łac. Langobardi, starsza
nazwa Wannilowie) − lud zachodniogermański. Ich nazwa
pochodzi od łac. longa barba czyli długa broda, gdyż w
przeciwieństwie do romańskiej ludności Italii nosili
długie brody. Inna wersja pochodzenia nazwy Długobrodzi,
przytoczona przez Pawła Diakona, mówi, że przed walką z
Wandalami Wannilowie-Longobardowie użyli podstępu, który
miał upozorować ich liczebną przewagę. Ich ówcześni
wodzowie – Ibor i Agio – nakazali kobietom przebrać się
za wojowników, rozpuścić włosy i spiąć je w taki sposób,
by przypominały brody. |
|
|
|
|
|
|
|
|